Bild: På västra kajen i Ronneby hamn ligger brigantinen Baltic Beauty. Få vet att den har en historia som ålakvassen Sven Wilhelm av Åhus.
I fjol somras var ålafiskaren Sven Wilhelm Nilsson, från Revhaksboden vid Äspet i Åhus, i Polen tillsammans med familjen. I hamnen i Gdansk fick han syn på en vackert riggad motorseglare, en brigantin. Hennes namn var Baltic Beauty, och det var en skönhet som under den välfernissade ytan visade sig vara en gammal Åhusbekant. Det visste Sven Wilhelm.
För precis 40 år sedan hette skutan nämligen också Sven Wilhelm och var en av Ålexportens ålakvassar som gick längs kusten för att köpa upp ål av fiskarna och ta dem till rökeriet i Åhus.
– Sven Wilhelm gick på Östergötland och Sankta Annas skärgård. Skepparen hette Gustav Nilsson, minns Sven Wilhelm och hustru Maj-Britt, när jag stannar till för en pratstund i rökeriet.
– Men det är inte mig den är uppkallad efter, säger Sven Wilhelm. Det är farfar. Han hette också Sven Wilhelm.
Yngve Gottlow, attackdykare, skeppare och kapten i det svenska ubåtsvapnet köpte båten hösten 1978 för femtusen kronor. Under två års tid renoverade han den. Sedan dess har skutan haft Ronneby i Blekinge som hemmahamn.
– Den var skrotfärdig då jag köpte den, säger Yngve Gottlow, ombord på Baltic Beauty i Ronneby hamn.
Han berättar:
– Jag jobbade i Nordsjön och tänkte att den skulle vara en bra arbetsbåt för dykarlaget då jag jobbade med fjärrstyrda undervattensrobotar.
Han lade den i torrdocka för att dra igång renoveringen. Då sprack planerna – av ren kärlek.
– Den hade ett så vackert skrov. Så jag tyckte att båten förtjänade att bli något mycket finare än en arbetsbåt i Nordsjön. Yngve Gottlow drog igång det stora renoveringsarbetet. Drömmen var att segla jorden runt med familjen.
Baltic Beauty har 420 kvadratmeter segelyta.
– Jag höll till på Karlskronavarvet och fick köpa överbliven fartygsplåt till inköpspris. Jag bytte ut 80 kvadratmeter plåt, berättar han.
Efter två år hade Yngve Gottlow förvandlat Sven Wilhelm till en skonare. Senare riggade han om och gjorde den till brigantin istället. Den skulle segla bättre med den segelsättningen, tänkte han. Han gjorde praktiskt taget allt jobb själv. Och i dag är det inte mycket kvar av den gamla ålakvassen.
– Styrhytten är den gamla, säger han och pekar, där vi sitter på däck med var sin kopp kaffe i solskenet.
– Men jag flyttade den längre akterut, tillägger han.
Det finns kvar en del av däcket från gamla Sven Wilhelm. Ankarspelet och de båda ankarna i fören är också rester från Åhustiden. I övrigt har Yngve Gottlow svetsat, sågat, skurit och skruvat. Den gamla Albinmotorn som fanns är utbytt mot en Volvo som ger 220 hästkrafter.
Den aktre av de båda masterna har ett rejält omfång. Så fungerar den dessutom som skorsten för avgaserna som Volvodieseln genererar. De släpps ut sex-sju meter upp i luften.
En av Sven Wilhelms gamla trämaster finns emellertid bevarad. Den står på gården hemma hos Yngve Gottlow, som har ett veritabelt marinmuseum, ett lekland för gamla sjöbjörnar, hemma vid huset i Gärestad, ett stenkast från hamnen i Ronneby.
En ålakvass är en alldeles speciell sorts båt. I lastrummen hölls ålarna levande genom att färskt vatten hela tiden strömmade in och ut genom hål som perforerade skrovet.
– Trekvartstum stora hål. Lagom för vatten att cirkulera men för små för ålen att rymma genom, säger Yngve Gottlow.
I det som var lastrum, där tonvis av fet ål slingrade sig och drömde om Sarhassohavet, är idag kabyss. Det finns 25 kojplatser, kaptensrum, bardisk och till och bastu ombord. På väggarna sitter tavlor och minnesmärken. Åtskilliga plaketter visar uppskattningen som Baltic Beauty rönt i tävlingar och regattor runt om. Flera gånger har Yngve Gottlow seglat Tall Ships Race med den före detta ålakvassen.
Däremot blev det av olika anledningar ingen jorden runt-tur för Yngve Gottlow och familjen.
Under alla åren har Gottlow istället seglat charterturer under sommarhalvåret med Baltic Beauty. Vintertid har han tidigare ägnat sig åt ett eget rederi – Baltic Offshore – och under en del år ägde han ett fraktfartyg som han gick i kusttrafik i Europa med.
Båten hade bekvämlighetsflagg från Honduras i aktern och kapten Gottlow mönstrade rysk besättning.
Men det är turerna med Baltic Beauty som varit livet. Båten har uppfört sig fint och säkert även i grov sjö och egentligen är det bara en gång som det kändes lite oroande, berättar han.
– Jag låg och sov på skottet nere i hytten när det drog in en rejäl orkanby. Det var strax utanför Kiel. Besättningen var inte så vana så det blev ett herrans liv.
– Jag lyckades ta mig upp på däck. Båten låg praktiskt taget jäms med sjön och vatten slog ned under däck.
– Det var bara att ta en yxa och hugga av skotet, avslutar han, som om det var den mest naturliga sak i världen. Båten rätade upp sig när vinden släppte taget om seglet och faran blåstes över.
Nu vill Yngve Gottlow emellertid sälja Baltic Beauty. Han har fyllt 75 år och säger som det är att han har tröttnat på livet som charterskeppare. Fartyget sköter sig inte heller själv, utan kräver en stor arbetsinsats för att hållas i trim.
– Jag har ett bud på 100.000 euro från Polen, men värdet är betydligt högre och skulle vilja ha mer, men är beredd att sälja ändå, säger han.
En dryg miljon svenska kronor för Baltic Beauty, gamla Sven Wilhelm som lämnade Åhus hamn för fyrtio år sedan då 5 000 kronor bytte ägare.
– En miljon, upprepar Sven Wilhelm Nilsson tankfullt, hemma i Revhaksboden när han får höra nyheten, öppnar luckan och kollar hur det står till med ålarna som hänger i röken.
Per Erik Tell
- Baltic Beauty byggdes 1926 i Nederländerna och döptes till Hans II. När den köptes av Ålexporten i Åhus döptes den om till Sven Wilhelm.
- Yngve Gottlow köpte båten 1978 och 1980 stod den klar under namnet Dominique Fredion. Senare döptes den om till Baltic Beauty.
- Att den är riggad som en brigantin innebär att den har två master, varav den främre masten har råsegel och den aktre bär gaffelsegel och gaffeltoppsegel. En brigg är vanligen något större och har råsegel på båda masterna.
- Den mest kända brigantinen är spökskeppet Mary Celeste.
- Walter Nilsson från Yngsjö har i två böcker Svärd och överheten (1994) och Svärds sista vinter (1996) skrivit skrönor från livet ombord på Ålexportens ålakvassar.