En modelljärnväg kan fascinera människor i alla åldrar. I många år har i modelljärnvägssektionen i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar jobbat på att bygga upp det som var Hästveda – Karpalunds järnväg i miniatyr.
De är ett glatt gäng entusiastiska modelljärnvägsbyggare som träffas varje vecka. Ibland är de ett par stycken och ibland ett tiotal.
– Det är ett härligt kamratskap med personer som har samma intresse. Det är många som håller på med modelljärnvägar ute i stugorna men de kommer inte fram i ljuset. Det finns tyvärr en skämsfaktor kring modelljärnvägar, säger Mikael Andersson som är modelljärnvägsordförande i modelljärnvägssektionen i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar.
Föreningen grundades 1972 och järnvägsmuseet var färdigt 1979 och i den vevan fick man också tillgång till föreningens medlemslokal, gamla gasmästarebostaden på Söder i Kristianstad. De första åren gick åt till att iordningställa lokalens vind med att bygga trappa, isolera, dra el och annat som behövde göras.
– Vi samlas där kring en bana, som vi bygger gemensamt med järnväg, hus, träd och annat. Vi försöker efterlikna Hästveda – Karpalunds järnväg. Vi har inriktat oss på hur det såg ut där i mitten av 1950-talet, säger Mikael som själv kom med i föreningen efter några år.
Ytmässigt har de cirka 80 kvadratmeter som de bygger på. Där har de en halv kilometer spår och modelljärnvägar i H0-skala, 1:87. Där finns flera av de gamla byggnaderna som fanns då, fast i skala 1:87.
–Det kommer aldrig att bli statiskt utan är ett ständigt pågående arbete med att köpa in eller bygga nya delar samt även underhåll och service. En del i föreningen är specifikt intresserade av och duktiga på att ta fram ritningar hur det såg ut medan andra är bra på att bygga eller mer för det tekniska, säger Mikael.
Han fick upp ögonen för modelljärnvägar i 10-års åldern då han fick en i julklapp. Sedan dess har tiden han har lagt på intresset varierat och varit mer eller mindre i perioder. När barnen var små fanns det inte lika mycket tid, men sedan de har blivit vuxna har han återupptagit intresset mer. Han delar det dessutom med sönerna. Mikael samlar på en modelljärnväg i TT-skalan 1:220, hitta delar och material till i Sverige. Tillsammans med ena sonen har han också en modelljärnväg i skala 1, vilket är en lite större modelljärnväg som kan köras i trädgården på sommaren.
– Det skapar bra kontakt med grannarna, säger Mikael med ett leende.
Dessutom har Mikael en som ryms i en resväska, vilken brukar dra blickarna till sig på visningar.
– Vi har visningar ibland och de två senaste åren har vi också tagit upp traditionen med öppet hus på järnvägsmuseet tillsammans med Regionmuseet/Järnvägsmuseet som vi brukar ha i mitten av september. Många som kommer och tittar på föreningens modelljärnväg får hög igenkänningsfaktor när de känner igen rälsbussarna de åkte i på 50-talet eller vissa byggnader. Folk i alla åldrar fascineras av modelljärnvägar och ofta är barnen framme först, men papporna är kvar längst, säger Mikael.
Det kan vara ganska kostsamt att bygga modelljärnvägar. I föreningen kommer de överens om vad som ska köpas och hur mycket pengar som ska läggas.
– Prislapparna kan variera stort, säger Mikael;
– Det kan också variera stort i vad för sorts modelljärnväg, växelström eller likström och i vilka skalor man håller på med. Olika personer gillar olika tidsepoker och inriktar samlingen på det. När det är lite bättre kvalité så stiger även prislappen. Ett nybörjarlok behöver inte kosta så mycket men när man börjar vilja ha lite mer kvalité och finare lok så kan det dra iväg till i princip hur mycket som helst, säger han.
Det är en av fördelarna med en förening att man delar på en del kostnader och att föreningen, när ekonomin tillåter kan vara med och investera i modelljärnvägen. Kamratskapet är det viktigaste och det kan bli service, byggande eller bara en fika eller en bit mat tillsammans. Någon gång , mest i början av byggandet, så har de vandrat hela sträckan längs med Hästveda – Karpalunds järnväg för att ta bilder som kan användas vid byggandet. Tillbehör till modelljärnvägar hittar man på mässor eller på internet. Det finns inga butiker kvar i östra Skåne längre sedan Havannamagasinet lade ner.
Modelljärnvägssektionen i Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar träffas varje torsdag. De som kan kommer dit och de välkomnar även andra intresserad att höra av sig och då komma och titta vid något tillfälle.
– De senaste åren har intresset för modelljärnvägar fått ett uppsving och vi har även fått ett par yngre medlemmar vilket är positivt, säger Mikael.
Modelljärnvägar kan intressera de flesta.
Nu till jul får föreningens modelljärnväg lite juldekorationer också vilket blir ett lite kul inslag på anläggningen
– Vi kör enligt devisen en skånsk jul, det vill säga ingen snö så behöver vi inte snöa ner anläggningen heller, säger Mikael.
En modelljärnväg kan i högsta grad vara levande, rogivande och samtidigt otroligt fascinerande.
Tina Persson