Bild: Romanen ”De ofria” kom i år och tog Janne Lundström 17 år att göra klar.
På innergården till Hotell Turistgården i Simrishamn stannar Janne Lundström upp och pekar på ett lågt hus, som tillhör hotellet där han övernattat.
– Härinne bodde jag mina första sju år, berättar han.
I en länga mitt emot fanns en isfabrik där bullrande lastbilar hämtade krossad is till fiskarna som landade sin fångst i gryningen. Pappa Ivar, som var typograf på Cimbrishamns-bladet och sedermera drätselchef i Simrishamns kommun, vaknade lika irriterad vid fyratiden varje morgon.
Från Simrishamn flyttade familjen till Vä och Janne tog realexamen på Söderportsskolan i Kristianstad innan familjen flyttade vidare till Sörmland. Som tjugoåring gav han sig iväg för att pröva lyckan i Stockholm.
– Jag läste litteraturhistoria, konsthistoria och teaterhistoria. Vad blir man då? Serieskapare, skrattar han.
Nu blev Janne Lundström i första hand seriemanusförfattare, även om han redan i yngre tonåren tecknade sina egna serier. I dag är han 76 år gammal och efter att ha publicerat en rad böcker, främst äventyrsromaner för ungdomar, tänker han på gamla dar återvända till serietecknandet.
– Ja, jag har ingen ny roman på gång, men har börjat teckna en hel del igen, säger han.
Janne Lundström har skrivit seriemanus till många olika serier, allt från Fantomen till Pelle Svanslös, men mest känd är han för sin egen karaktär – Johan Vilde.
Det handlar om en svensk pojke som tas omhand av afrikaner i dåvarande Guldkusten, där det under några år i mitten av 1600-talet fanns svenska handelsstationer, som handlade med guld och slavar.
– Jag hittade namnet Johan Klasson Tay i en gammal uppsats om en svensk koloni i Afrika. Denne Johan Klasson skulle vara hövding i en stam och jag fascinerades av det europeiskklingande namnet, berättar han.
Janne började forska kring den svenska kolonin på Guldkusten, nuvarande Ghana. Sverige hade under en handfull år ett flertal handelsfort längs den afrikanska kusten, varav Fort Karlsborg, var det största.
Det var en historia som var okänd för den stora publiken och Janne ville berätta den. Också Sverige var en europeisk kolonialmakt och handlade med slavar, om än i blygsam skala.
För att nå den unga publiken valde han seriealbumets form. Det blev succé. Johan Vilde blev både seriealbum och flera böcker, och han lästes av många skolungdomar som kanske annars inte skulle ha läst en bok.
Han läste in sig på ämnet, sökte i dokument och skrifter i England och Danmark
– Johan Vildeserien blev mer och mer historiskt korrekt för varje album och bok, berättar han.
Samtidigt skrev han om något relativt okänt. Inte minst för honom själv. Han säger att han är en skrivbordsresenär, men för sjutton år sedan var det dags – då åkte han till Ghana, för att själv se platserna där Sverige bedrivit sin kolonialpolitik. Han samlade också in fakta för sin bok Flickan som var vacker i onödan.
-Jag åkte ned och kollade om jag hade varit rätt i mina beskrivningar av platserna, säger han med ett leende.
Han blev tämligen nöjd. Möjligen hade han placerat ett av forten på en olämplig plats, annars hade han gjort en bra beskrivning av den afrikanska miljön.
Också i prisbelönta romanen Människohandlarna har Janne Lundström berättat om svensk slav- och kolonialpolitik i Ghana.
Afrika har intresserat honom mycket och han har samlat och översatt, från kolonialspråken, västafrikanska folksagor. Bland annat introducerade han dilemmasagorna i Sverige, där själva historien avslutas med en fråga så att lyssnarna själva kan diskutera hur de skulle ha gjort.
Historia är Janne Lundströms ämne och så sent som i februari i år kom hans senaste bok, De ofria, som har hämtat sin miljö från en annan svensk slavhandelshamn, ön St Barthélemy i Västindien. Boken handlar om en svensk flicka som åker dit för att återförenas med sin pappa, som är plantageägare på St Bart. I boken tar Lundström upp problematiken kring slavhandeln.
Han betraktar själv boken som en ungdomsbok, men håller med om att den rent språkligt sett balanserar på gränsen till vuxenlitteratur.
– Kanske språket är mer vuxet, men intrigen och spänningen är absolut en ungdomsbok, säger han.
De ofria har fått flera fina recensioner. I Ystads Allehanda skrev recensenten Peter Grönborg att boken är ”… en fascinerande historielektion, fylld av spänning, starka känslor och brännande idéer.”
Janne Lundström hade lärt sig sin läxa. Han reste till St. Barthélemy innan han skrev boken. Han hade fått idén redan på 1990-talet och gav sig iväg dit 1999.
– Jag hade jetleg hela tiden och sov bara några timmar varje natt, skrattar han.
Det tog sjutton år för boken att värka fram. Det blev en roman på närmare 500 sidor med fakta om svensk kolonialpolitik och den franska revolutionens idéer, samtidigt som det blev en spännande historia, där bokens jag, Matilda Miller ger sig ut på jakt efter sina halvbröder i den till stor del franska kolonialvärlden. Fiktiva personer blandas med historiska.
Janne Lundström har en lång författarkarriär med ett fyrtiotal titlar bakom sig sedan debuten 1977. Han har nominerats för Augustpriset och fått ett flertal andra utmärkelser, men det viktigaste är ändå att kunna nå ut till många unga läsare. Det gjorde han på allvar med Johan Vilde.
Vid ett författarbesök i en skola berättade en lärare att när klassen haft högläsning av Johan Vilde, knackade matsalens föreståndare på och undrade varför eleverna inte kom och åt.
– Det bästa betyg jag har fått, avslutar han.
Per Erik Tell