Från när är den första kända illustrationen av Åhus? (Måns-Olof)
Alltsedan 1300-talet återfinns Åhus utsatt på en mängd kartor som har det gemensamt att de är behäftade med stora felaktigheter. Det dröjer till 1700-talets senare hälft innan det upprättas en karta över Åhus med hyfsat korrekta gatusträckningar och kvartersindelningar. Men inte med sådan detaljrikedom att enskilda byggnader låter sig identifieras.
De äldsta teckningarna vi känner till av Åhus är båda från 1800-talets mitt. Den ena med vy från öster, den andra från väster. På båda kan kyrkan urskiljas med bebyggelse söder och norr om, men inte här heller med sådan skärpa eller korrekthet att enskilda byggnader, utöver kyrkan och två väderkvarnar, går att identifiera.
Det äldsta fotografiet är från första halvan av 1860-talet. Det är taget från torget med Mariakyrkan som motiv med framförliggande hus och byggnader. Det äldsta fotografiet av själva byn är från senare delen av 1880-talet. Fotot är taget från öster uppifrån den sandkulle som vid denna tid fortfarande överhöljde slottsruinen.
Fram till ganska nyligen hade jag satt punkt här på mitt svar. Men så fick jag vetskap om att Pierre Månsson, kommunstyrelsens ordförande i Kristianstad men även en auktoritet inom antikviteter och ansenlig samlare av äldre lokala motiv, på en auktion kommit över en gammal tavla med Åhusmotiv. Han var villig att låna ut den till mig för närmare studier av motivet.
Konstnären, som är okänd, har från Äspetsidan, med en imponerande korrekthet förevigat byns Gästgivaregård (framöver Gästis) och kringliggande byggnader av packhus längst Helgeån. Målningen avgränsas i väster av Cederbergs gränd. Väster om, alltså utanför motivramen, kom sedermera anrika Ålexporten att hålla till 1921-1980 intill gamla Äspetbron som öppnat 1910. Österut avslutas målningen vid dåtida Tullhuset – en av de fyra tvåvåningsbyggnader som då fanns i Åhus. Strax öster om, utanför målningen, uppfördes Spritan 1907.
Målningen är daterad den 13 juni 1859 och genom identifiering av byggnaderna på motivet kan datumets äkthet fastställas. Sommaren 1794 hade en stor brand ödelagt så gott som samtliga packhus längs Helgeån. Åren därefter uppfördes nya och på en karta 1856 framgår de nya packhusens placering, vilket stämmer med deras placering på tavlan som målades tre år senare.
Därmed är målningen den i dag äldst kända över Åhus där det med säkerhet går att identifiera enskilda fastigheter i bebyggelsen. Dessutom finns på motivet tidigare aldrig avbildade byggnader.
Som tidsperspektiv på året 1859, då tavlan målades, kan nämnas att detta år utger Darwin ”Om arternas uppkomst” om att människan härstammar från aporna. Abraham Lincoln är ännu inte USA:s president, Ryssland äger Alaska, August Strindberg fyller tio år och det ska dröja 17 år innan hövdingarna Sitting Bull och Crazy Horse med sina indianer krossar general Custer och hans regemente vid Little Bighorn.
Hur ter sig då tillvaron för Åhusborna vid denna tid? Jo, de är tacksamma att de undslapp den svåra koleraepidemin som två år tidigare skördat uppåt 600 människors liv inne i Kristianstad. Det finns ingen religionsfrihet och husförhöret undkommer ingen. Prästen beklagar i en ämbetsskrivelse att Mariakyrkan endast rymmer 732 sittplatser, vilket tvingar folk stå i gångarna under gudstjänsten, men försäkrar att något sabbatsbrott inte begåtts så långt någon kan minnas.
I Åhus finns ingen elektricitet, inget rinnande vatten, ingen postexpedition, inga järnvägar, inga broar. Nattvakten blåser fortfarande i lur vid fasta klockslag. Av byns mindre än tusen invånare är en handfull handelsmän och cirka 20 hantverkare. Det finns 240 fastigheter med ungefär 130 olika ägare. Ännu är det flera årtionden till Åhus blir en badmetropol. Något nöjesliv finns inte. För ålen finns ingen marknad, det ska dröja till 1870-talet innan tyska åluppköpare dyker upp och efterfrågan uppstår.
Men det finns en del ljuspunkter. Åhus har utvecklats till huvudort för tobaksodlingen i Kristianstadsdistriktet, landets största tobaksområde. Hamnen har fått en efterlängtad upprustning och byggts ut från dagens Gamla Spritkyrka ner till Gästgivaregården, i dag benämnd Gamle Kaj. En ny skolbyggnad har uppförts och muddringen är klar av den flera mil långa vattenvägen till Kristianstad som nu åter tas i bruk för båttrafik efter 80 år.
En nyhet är ångdrivna båtar som börjar trafikera den nya hamnen och vattenleden till Kristianstad, en modernitet konstnären också pryder målningen med – fartyget till höger stoltserar med hög rykande skorsten. Vid denna tid börjar det även anordnas dans i Äspet på en äng mitt emot Gästis. Överfarten sker med ekan vid Gästis grönfärgade brygga som finns återgiven på tavlans motiv. Det blir det första fasta nöjesarrangemanget i Åhus (men kyrkorådet inskränker omgående dansgillenas antal till högst nio om året).
Så var gemene mans tillvaro i byn Åhus för cirka 150 år sedan, vid tavlans tillkomst.
Om byggnaderna på tavlan kan följande noteras (numreringarna följer de som finns angivna på målningen):
- Åhus Gästgifveri
Gästis stilrena fastighet, som fortfarande finns kvar, uppfördes av P. Plomgren 1852 med societetsveranda (som fanns kvar långt in på 1900-talet) och är således vid tavlans tillkomst tämligen nyuppförd. Här fanns även hästskjutsen belägen som folk var hänvisade till då någon järnväg inte fanns (kom först på 1880-talet). För att resa på vägarna krävdes dessutom inrikespass som skulle uppvisas på gästgiverierna. Gästgiveriets namn var vid denna tid Hotell Bella Vue men byborna kallade det Vita huset. Den danske krögaren Peder Sölling övertog rörelsen 1880 och gjorde den vida känd under namnet Hotell Sölling. Han blev den siste som höll hästskjuts, vilket han fortsatte med även sedan gästgiveriernas skjutsplikt upphört. I Åhus tog sig paret Sölling fram med exklusiv fyrspann med livréklädd kusk. - Littorins packhus
S. Littorins packhus uppfördes 1795. Användes sedan under 1900-talets första hälft som magasin för mottagning och invägning av tobak innan Gästis ägare köpte in byggnaden 1954 av Tobaksmonopolet och gjorde om den till matsalsbyggnad med ålagillen som specialitet. Används fortfarande som matsal och festlokal. - S:ta Maria Kyrka
Ovanpå Mariakyrkans
torn restes i slutet av 1600-talet en rikt profilerad träspira med spetsen 62 meter över marken (vilket fick lotsarna att nyttja tornet som utkiksplats). Träspiran, som finns med på målningen, förstördes av ett blixtnedslag 1865. - Magasinslänga
Magasinslängan i putsat tegel, uppförd 1839, finns fortfarande kvar, numera inredd med bland annat hotellrum. - Boningshus
Boningshuset uppfördes av en sjökapten 1810. I byggnaden bedrevs i början av 1900-talet såväl skomakeri som skoaffär. Huset finns fortfarande kvar. - Mindre packhus
U. Littorins mindre packhus, användes från slutet av 1800-talet till 1911 som spruthus innan det byggdes en brandstation på platsen med verksamhet fram till 1986. Fastigheten är i dag i privat ägo. - Rhens packhus
Rhens packhus i tre sammanbyggda längor har aldrig tidigare funnits avbildad. Hamnkassör Gustav Ripa låter bygga om ovanvåningen till bostad 1884 då han flyttar dit. Under 1900-talets första decennier blev byggnaden mot ån bostad till högre tjänstemän på Spritan. År 1931 uppfördes på platsen en ny disponentbostad. I dag i privat ägo. - Vallalyckan
Den trädbevuxna tomten kallades vid tavlans tillkomst ibland för Vallalyckan, ibland Ripas Lycka. Enligt en äldre uppteckning ska enligt traditionen stadens förste bödel ha bott på platsen innan stadsmurens tillkomst, därefter ville ingen bo där. På lantmäterikartan 1770 står tomten obebyggd och förblir bevisligen det (frånsett ett lusthus på 1900-talet) fram till nuvarande bostadshus uppfördes 1986. - Svanberg Packhusgård
Svanbergs kringbyggda packhusgård har aldrig tidigare funnits avbildad. Fastigheten revs omkring 1890 och ersattes med nuvarande tegelbostad, det så kallade Zanderska huset, med trätorn och verandor. Sedan 1982 hyresfastighet. - Åhus tullhus
Tullhuset som uppfördes efter den stora branden 1794, revs på 1890-talet. Då tullförvaltaren besökte torghandeln lät han sex kustroddare i en slup föra honom från tullhuset de få hundra meterna till Gästis där ekipaget lade till. När den högdragne, strikt uniformsklädde tullförvaltaren klev i land saluterades han av roddarna med sex i höjden uppsträckta åror – en procedur som upprepades när han återkom. På platsen för det gamla tullhuset – ett nytt invigdes i yttre hamnen 1893 – uppfördes i början av 1900-talet ett magasin i tegel som fortfarande finns kvar, i dag med hyreslägenheter.
Pierre Månssons tavla har tillfört åtskilligt nytt och intressant vetande om bebyggelsen vid Gamle Kaj i Åhus vid 1800-talets mitt. Enligt mig ett riktigt auktionsfynd.
Kenth Olsson