Är ”vår ål” som fångas i Hanöbukten den enda riktiga ålsorten?Jag vet inte riktigt vad du åsyftar med ”den enda riktiga ålsorten”. Men ”vår ål”, det vill säga den europeiska sötvattensålen är mytomspunnen för sin flera hundra mil långa vandring över Atlanten till Sargassohavet för att leka. Även den amerikanska sötvattensålen leker i detta hav. Dessa arter utgör emellertid endast en liten del av de omkring 650 ålarter som finns. Den absoluta merparten av dessa är havslevande och ynglar i havet där de bor. Det finns dock 14 andra arter av sötvattensål i länderna runt västra Stilla havet. Även de vandrar ut i havet för att yngla, men ingen vet var. Sannolikt är det inte i Sargassohavet, även om forskarna utgår ifrån att det sker över djupt vatten, precis som i nämnda hav.
Fanns det en fast vaktstyrka vid Stora Kronohuset vid Stora Torg?
Åren 1841-1927 fanns det en högvaktsstyrka vid Kronohuset i Kristianstad, vilket var unikt på så sätt att det var den enda högvakten i landet utanför huvudstaden.
Vem var “tidningskungen” C.L.J Staël von Holstein
C.L.J Staël von Holstein deltog som officer i amerikanska inbördeskriget, flyttade därefter till Allön och startade tidning för att konkurrera ut Kristianstadsbladet. Men någon ”tidningskung” har jag svårt att se i honom.
Corfitz Ludvig Joakim Staël von Holstein föddes den 1 december 1841, antogs vid 15 års ålder som kadett vid anrika Karlberg, lämnade krigsakademin efter fyra år och emigrerade till Nordamerika, där han deltog i inbördeskriget. Han stred på nordstaternas sida som överstelöjtnant vid ett, som det då benämndes, ”negerregemente”. Två år efter krigsslutet återvände han till Sverige och fick även fortsättningsvis lukta krut, men inte på slagfältet, utan i mera fredliga sammanhang, som disponent för krutbruket i Torsebro. Han ingick äktenskap i Kristianstad 1874 med den 13 år yngre Kristianstadstösen Laurentia Lovisa Krook.
På krutbruket stannade han i 14 år innan han 1881 plötsligt fick för sig att – utan någon som helst erfarenhet – starta en tidning i Kristianstad som skulle utkomma tre dagar i veckan. I staden fanns då redan två tidningar: Nya Skånska Posten och Nyaste Kristianstadsbladet, det vill säga denna tidning som grundlades 1856. Den politiska inriktningen på den nya tidningen skulle vara ”på alla områden frisinnad och självständig” och med valspråket ”ej blott med kraft utan ock med sans, med omutlig ärlighet verka i liberal anda”. Han döpte tidningen till Södra Sverige och första numret såg världens ljus den 6 maj 1881. Men ekonomiska svårigheter medförde att tidningen redan inom ett år försattes i konkurs.
Redaktören lyckades dock in i det sista hålla sina läsare ovetande om det förestående slutet. Inte ens sista numret, som utkom den 29 mars 1882, innehåller en rad om att tidningen skulle upphöra. I stället fick tidningens prenumeranter läsa om det den 1 april i Nya Skånska Posten, som meddelade att ”Södra Sverige har upphört att utgivas” och att dess prenumeranter för den tid de prenumererat på Södra Sverige i stället kunde välja mellan tre andra tidningar, bland de Nyaste Kristianstadsbladet.
Redaktör C.L.J. Staël von Holstein lämnade efter konkursen raskt Kristianstad och emigrerade på nytt till Amerika. Han dog den 6 maj 1921 och begravdes på National Military Home i Ohio.
Den profilstarke Holstein lär med säkerhet varit den ende publicist och tidningsutgivare i Kristianstad med erfarenhet från det amerikanska inbördeskriget. Kriget utspelades 1861-65 och stod mellan unionisterna i nordstaterna och utbrytarna i sydstaterna.
Totalt dog fler amerikanska soldater i inbördeskriget än i de bägge världskrigen tillsammans. Bland de döda fanns även många svenskar, eftersom inbördeskriget sammanföll med den begynnande svenska massemigrationen till Nordamerika. Mer än 3000 svenskar hade dragit i fält för den segrande unionen.
Men Holstein var inte den ende från Kristianstadstrakten att strida i detta blodiga inbördeskrig. Totalt var de ett tiotal, bland dem tre wendister från Kristianstad: Hans Mattson, Carl Johan Möller och Carl Berlin. De gjorde samtliga enastående militära karriärer i nordstatsarmén, men det är, som det brukar heta, en helt annan historia.
Vad hände med de främmande flygplan som störtade i Kristianstadstrakten under andra världskriget?
De amerikanska flygplan som var oskadade eller kunde repareras återlämnades efter krigsslutet, övriga skrotades. Samtliga brittiska flygplan skrotades. Av de oskadade tyska flygplanen återlämnades efter kriget en del till Tyskland. Sovjet krävde och fick ett antal av de tyska planen medan svenska flygvapnet själv behöll ett mindre antal.
Hur stor var Önnestads by vid medeltidens slut?
Byn var omkring 1500 ganska stor med omkring 30 gårdar. Större delen av byn ödelades vid den unge svenske kungen Gustaf II Adolfs härjningar i trakten 1612.
Hur fick Wendes tillgång till alla sina så kallade ackordhästar?
När andra världskriget bröt ut 1939 fanns två regementen i Kristianstad. Det ena, Wendes, hade vid mobiliseringen behov av mer än 3000 hästar. Vid regementet fanns det då endast cirka 300 så kallade stamhästar, avsedda som ridhästar till befälen vid mobilisering. Där utöver hade regementet tillgång till cirka 500 så kallade ackordhästar. Såväl stam- som ackordhästarna var redan i fredstid krigsplacerade. Ackordhästarna inkallades enligt samma procedur som de värnpliktiga. Det återstående behovet tillgodosågs via särskilda hästmönstringsområden i närområdet, inte sällan lika med sockengränserna. Vid mobilisering hade försvaret rätt att tvångsinköpa dessa hästar av ägarna. Inköpen skedde på plats ute i hästmönstringsområdena och hästarna forslades därefter till sina mobiliseringsplatser. Totalt inköptes i Kristianstadstrakten omkring 2 500 hästar enbart åren 1940–41 till Wendes regemente.
Hur många barn hade Kristianstads grundläggare, Christian IV?
Christian IV fick barn med fem kvinnor. Flest fick han med Kirsten Munk. De gifte sig 1612, kungen var då 38 år, adliga Kirsten Munk 17 år. De får tillsammans 12 barn. Äktenskapet är emellertid långt ifrån lyckligt. Det upplöses 1629 på grund av Kirstens otrohet. Kungen hade då även anklagat henne för att försöka förgifta honom.
Vilket år och var någonstans fick Kristianstad sitt första trafikljus?
Kristianstads första trafiksignal sattes upp 1955 vid gamla Riksvägsbron på nuvarande Södra Boulevarden invid korsningen till Östra Boulevarden. Denna signal avsåg att hjälpa gående att korsa den alltmer trafikerade Riksvägen (nuvarande Södra Boulevarden).
När började Kristianstads gatlyktor drivas med gas och när kom elen?
Efter att ha eldat stadens gatlyktor med rov- eller hampolja så övergick man 1860 till gasdrift. Först 1937 installerades elektrisk gatubelysning i centrala Kristianstad. Men det var inte förrän 1955 som de sista gaslyktorna slocknade för gott.
Stämmer det att efter första flaskan Absolut Vodka tappades på Spritan 1979 så tog det bara 25 år innan den miljardte flaskan producerades?
Rätt! Flaska nummer en miljard tappades i Åhus 2004. Jag kan därutöver informera om att flaska nummer två miljarder producerades 2014 och flaska tre miljarder 2021.
Placerade Karl XII fångar även i Kristianstad?
Under Karl XII:s första krigsår framstod hans karoliner som närmast oövervinneliga. På slagfälten avlöste segrarna varandra och 1704 skickade Karl XII ett stort antal sachsiska, polska och ryska krigsfångar till Sverige. Ett antal hamnade i Kristianstad, som under en tid tvingades inkvartera mer än 100 krigsfångar innanför de trånga och stinkande fästningsvallarna.
Från vilket århundrade är den äldsta i dag bevarade byggnaden i Åhus?
Enligt senare rön härstammar sannolikt borgruinen i Åhus från 1000-talet, Mariakyrkan äldsta delar är från 1100-talet, murresten efter Dominikanklostret från 1200-talet, rådhusbyggnaden har anor i 1300-talet liksom dagens stadsmurrester (utom den i norr som till största delen är en förfalskning från 1948). Av bevarade bostäder räknas, bortsett Kungsstugan från tidigt 1600-tal, fastigheten Färgaregatan 2, uppförd vid 1700-talets andra hälft, till Åhus äldsta byggnader.
När fick Kristianstad sin första busslinje?
En hästdragen omnibuss-linje mellan Långebro och Kristianstads järnvägsstation inrättades 1901 som också blev en av landets första.
När anlades flygplatsen i Everöd?
Den anlades1945 av militären. Inledningsvis var startbanan av gräs, men asfalterades 1953. Den civila flygtrafiken startade 1961 med linjen Kristianstad-Ronneby-Kalmar-Bromma. Militären lämnade flygplatsen 1984.
Hur många arbeten gick förlorade när militärerna försvann från Kristianstad?
År 1994 avvecklades två militärregementen från Kristianstad och med dem omkring 700 arbetstillfällen.
Kenth Olsson