Vad tillverkades tidigare i lokalerna i Yngsjö där Otto & Glassfabriken i dag finns?
Det började på 1920-talet med tillverkning av vagnshjul av trä till lantbruk och bryggerivag-nar. På 30-talet övergick man till att förse dåtidens öppna automobiler med avtagbar över-byggnad, men även bilkarosser till brödbilar, brandbilar, ambulanser och lastbilar. På 40-talet tillkom tillverkning av inredningar till de så kallade Per Albin-forten i betong som byggdes längs Skånes kuster under andra världskriget. Sedan blev det tillverkning av förarhytter till Volvobilar. På 50-talet kördes öppna bilchassier från Göteborg till Yngsjö, där hytterna monterades på bilarna och som därmed blev körklara.
På 60-talet var det husvagnar som gällde och fler än hundra byggdes. I slutet på 60-talet byggde man även om bussar. När 70-talet stod för dörren övergick man till att tillverka snickeridetaljer till inredningar till kök, båtar och butiker, men även att bygga om bussar till olika ändamål, som till exempel flera bokbussar till Kristianstads kommun. Snickerierna fortsatte under 80-talet. I början på 90-talet såldes fabriken, men med tiden upphörde all verksamhet i lokalerna. Då slog Otto Albrektsson med familj till och sedan 2007 tillverkas här enligt många landet i särklass godaste glass!
Var begravdes de balter som 1945/46 dog i lägren i Rinkaby och Gälltofta?
Under den så kallade baltutlämningens sista skälvande skede kom sammanlagt 153 balter (och 380 andra före detta tysksoldater) att samlas ihop i två läger i Rinkaby och Gälltofta. Lägren, som bestod av ett antal träbaracker, stormades en januaridag 1946 av svensk polis och balterna utlämnades mot sin vilja till Sovjet. En del begick självmord, andra stympade sig i ett sista hopp om att undkomma utlämningen.
De balter som begick självmord, eller avled av andra orsaker, i Rinkaby och Gälltofta begravdes på kyrkogården i Rinkaby. Men på 1960-talet beslutades att de skulle flyttas till ett krigsgravsområde i Trelleborg. Gravarna öppnades och kvarlevorna forslades till Norra Kyrkogården i Trelleborg.
Viby kyrka eldhärjades 2003 precis efter att jag hade haft mitt bröllop där. Vore intressant att veta när kyrkan kom till.
Kyrkan i Skånes Viby uppfördes på 1100-talet, den ”nya” delen i norr kom till på 1820-talet. Det vackra stentornet byggdes 1784. Värt att nämnas är att målningarna i kyrkvalvet tros vara tillkomna av ”Everöds-mästaren”.
Vilken konstnär pryder staden Kristianstad med flest statyer?
Det är Axel Olsson från Arkelstorp.
Har engelska storlaget Arsenal spelat i Kristianstad?
Ja, onsdagskvällen den 26 juni 1995 mötte Kristianstads FF Arsenal på anrika Idrottsplat-sen på Söder. Arsenal vann med 8-1 inför officiellt närmare 3000 betalande åskådare (i verkligheten var det närmare 4000).
Vilka artister var populärast i Åhusparken?
Vilka som varit mest folkkära av alla de artister som uppträtt i Åhusparken är avhängigt be-traktarens smak och tycke. Men här följer ett urval av såväl enskilda artister som grup-per/band.
Den jovialiske ”gåsapågen” Edvard Persson besökte Åhusparken vid sex tillfällen, ut-spridda under 16 år. Alice Babs var i parken två gånger – med 19 års mellanrum! Harry Brandelius uppträdde här under närmare ett kvarts sekel: första scenframträdandet 1938, sista 1962. Little Gerhard uppträdde fyra gånger under 21 år. Gunnar Wiklund uppträdde åtta gånger – en mer än Thore Skogman, Anna-Lena Löfgren och Ulla Billqvist, medan exempelvis Ray Adams, Paul Anka, Gnesta-Kalle, The Kinks, Anita Lindblom, Ernst-Hugo Järegård, Agneta Fältskog och Tommy Körberg endast uppträdde vid ett tillfälle. Den som uppträtt flest gånger i Åhusparken är Jerry Williams.
Läst att slottsherren i Vittskövle räddade livet på Christian IV. Hur gick det till?
Kalmarkriget var ett danskt-svenskt krig som pågick 1611-1613, det vill säga precis innan kung Christian anlade Kristianstad. Det var under detta krig som Christian IV anföll, trots avrådan från sina befälhavare, en flera gånger större svensk armé. Danskarna pressades hårt och kungen, som deltog i striden, råkade fastna med hästen i en mosse, och det var enbart en fråga om tid innan han skulle bli tillfångatagen eller dödad av svenskarna.
Enligt traditionen räddades han mirakulöst av Christian Barnekow, ägare till bland annat Vittskövle slott. Blixtsnabbt lyckades han ta sig fram till kungen och överlämna sin häst med orden: ”Jag ger kungen min häst, fienden mitt liv och Gud min själ”. Barnekow blev kort därefter nerhuggen av svenskarna vid en sten (där det enligt folksägnen fortfarande kan uppstå synliga spår efter hans blod). Med den nya hästen fortsatte kungen striden.
Alltfler affärer slår igen på Köpmannagatan i Åhus. Jag undrar hur många affärer det fanns för 60 år sedan i Åhus då jag föddes?
I början av 1960-talet fanns det 90-talet affärer i Åhus samhälle med ett par tusen invånare (hela Åhus kommun räknade endast 4000 invånare), koncentrerade till Köpmannagatan, öster om Östra Vallgatan samt Varvsgatan vid torget. Livsmedelsaffärerna dominerade med 14 till antalet, det fanns sex grönsaksaffärer och fem bagerier. Därutöver fem herrekiperingsaffärer och flera cykel-, radio-, och TV-affärer. Sedan fanns det affärer som till exempel saluförde, möbler, böcker, skor, fiskredskap, foto, elprylar, manufaktur, kemikalier och barberare/ frisör- tjänster.
När togs första spadtaget till byggnaden Gallerian i Kristianstad?
Det skedde lördagen den 1 september 2012.
När öppnades korv- och tidningskiosker i Kristianstad?
Dessa började dyka upp i början på 1930- talet. Stadsfullmäktige gav då med sig och beviljade tillstånd för sådan verksamhet, men av någon anledning endast under förutsättning att personen i fråga som skulle driva verksamheten ”på ett eller annat sätt kunde uppvisa något handikapp”.
Hur länge fanns det bondgårdar i Kristianstad?
Ännu på 1830- talet existerade flera bondgårdar med hus för både kor och grisar inne i centrala Kristianstad, de var alltså belägna innanför de trånga fästningsvallar som började rivas 20 år senare.
Jag vill veta mer om min bostads ursprung i Kristianstad. Var kan jag finna sådan in-formation?
Börja med att gå igenom berörda lagfartsregister. Men en riktig guldgruva är brandförsäkringarna som finns bevarade för Kristianstads vidkommande från slutet av 1700- talet som fotostatkopior på Regionmuseet (där för övrigt den enda kända brandförsäkringskartan från 1782 förvaras) och i original från 1830 hos Länsförsäkringar. Brandförsäkringen ger information och kunskap om tomtens storlek, antalet hus, byggnadstyp, våningshöjd och hur husen varit inrymda. Rekommenderas även en genomgång av relevanta bygglovs-handlingar.
Vad vet man om det gamla anrika bokträd som står en bit väster om skulpturen Livs-glädje vid S:ta Annas stig i Åhus?
Denna ensamma bok är ett närmare 200 år gammalt vårdträd som lär ha planerats till minne av då kung Carl XIV Johan gav middag i Åhus prästgård. Boken planterades på mark som då tillhörde prästens trädgård. Från början planerades två bokträd, men det ena togs av oklar anledning bort på 1910-talet. Omkring sekelskiftet 1900 hade kyrkoherde Lars Andersson en bit upp i den ännu i dag kvarvarande bokens grenverk byggt en liten ”bal-kong” med bord och stolar, där utsikten av trädgården och omgivningen kunde avnjutas. Denna säregna ”balkong” uppges ha funnits kvar uppe i bokträdet en bra bit in på 1900-talet.
Vilka var de största företagen i Kristianstad vid 1800-talets mitt?
Det fanns inga stora företag vid denna tid i staden. De största var Fiedlers tobaksfabrik med nio anställda, fem färgerier med sammanlagt 16 anställda och tre garveriet med totalt åtta anställda. Ljunggrens verkstad på söder grundades inte förrän 1861 och hade som flest anställa kring sekelskiftet 1900 då antalet medarbetare uppgick till 425 (företaget la-des ner 1925).
När avvecklades järnvägslinjen Kristianstad-Brösarp?
Det skedde vid årsskiftet 1971-72.
Hur många främmande krigsflygplan hamnade i Sverige och i vår trakt under andra världskriget?
Under andra världskriget nödlandade eller havererade 327 främmande flygplan inom Sveriges gränser. Majoriteten av dem under krigets andra hälft och i landets södra del. I Kristianstadsregionen med omnejd nödlandade eller havererade sammanlagt 26 främmande flygplan fördelade på 16 amerikanska, sex tyska och fyra brittiska. Av dessa flygplan nödlandade 18 i Rinkaby (14 amerikanska, tre tyska och ett brittiskt), två på Listerlandet, ett i Gälltofta, ett i Glimåkra, ett i Svensköp, ett i Kristianstad och ett i Brösarp.