Det ska vara mycket glasögonbågar i höst, med betoning på att våga synas. Oavsett trender är det dock viktigt att hitta en båge som man trivs i och som sitter bra. Hos Juhlins optik i Bromölla handplockas alla bågar och de kan alltid erbjuda sina kunder unika bågar av hög kvalité.
Bild: Nytt varumärke hos Juhlins optik är Dutz-eyewear, för dig som vill synas!
På hösten när alla är tillbaka i vanliga rutiner är det många som uppmärksammar att synen har förändrats och uppsöker optiker. På Juhlins optik i Bromölla möter man alltid en optiker på plats i butiken för en noggrann undersökning och ett tryggt och personligt bemötande. Där hälsas gamla och nya kunder välkomna till en butik fylld till brädden med säsongens nyheter av glasögonbågar. Butikens ägare Catti Bertilsson med personal, är precis hemkomna från en stor mässa i Göteborg och är uppdaterade om allt som rör mode och trender i glasögonbranschen.
– I efterdyningarna av pandemin, då allt fler fortsatte att jobba hemifrån, märktes en tendens till ett ganska neutralt mode på bågarna. Den tiden är förbi. Nu är det kundens personlighet som ska få utrymme, säger Catti och fortsätter;
– Plastbågarna har blivit kraftigt markerade. De är inspirerade av 50-, 60- och 70-talet, men också mer extrema i form- och färgval. Metallbågarna är fortfarande tunna och lätta, ofta i titan, men i större tuffare former och gärna fyrkantigt som går upp över ögonbrynen. Men kaxigast är de 6- och 8-kantiga modellerna, som kommer från flera leverantörer, säger hon.
En ny kollektion hos Juhlins optik, är det nederländska märket Dutz. Det här är modeller för de som vågar ta plats och visa vem man är genom häftiga färgkombinationer. Det är inget för den blyge.
– I en Dutz-båge syns du och din personlighet, säger Catti, som längtar efter att få exponera dessa bågar i butiken inom kort.
I butiken finns även favoriter som Gucci, Saint Laurent, Örgreen, Caroline Abram, Peak Performance, Emporio, Armani och många fler att välja på.
– Vi som jobbar här på Juhlins, har alla många års erfarenhet av både bågar och glas. Som kund här, får du alltid raka och ärliga svar av oss när du provar bågar, säger Catti.
När det gäller glas till bågarna, är det färg som är hetast just nu, gärna gradalglas. Det betyder att glaset är mörkare färgat gradvis uppifrån och ner. En trend som syns hos flera tv-personligheter och hos många influencers. Ett gradalglas kan både framhäva ögonfärgen och ge det där lilla extra till bågen.
– För att slippa hålla reda på mer än ett par glasögon, väljer många av våra kunder glas med transition, det vill säga att de mörknar av solens strålar och ljusnar igen så fort man går inomhus. Dessa glas har funnits med ett tag, men är uppdaterade för att passa in i dagens, lite mer, snabba livstempo. Bland färger som man kan välja finns klassiker som brunt och svart, men också i de tuffare modefärgerna rosa, grönt och blått. Forskning visar på betydelsen av att skydda ögonen mot solens skadliga strålar redan i unga år, säger Catti.
Juhlins optik är en del av Synologen, en sammanslagning av ca 110 fristående optiker, där miljötänk och kvalité är viktiga ledord, men där man också lägger stor vikt vid bågarnas design och hållbarhet.
Tina Persson