KristianstadsJournalen
Meny
  • Hem
  • Historia
  • Kultur
  • Mat & Dryck
  • Idrott & Sport
  • Företag
  • Kåseri
  • Läs Journalen
  • Skicka in korsord
Meny

Åhusvännerna tjänstgjorde vid Natos östra gräns

Publicerat den 2026-06-242026-06-24 av KrJ

Med krig i Ukraina och med Sveriges intåg i NATO så innebär det att Sverige skickar fler bataljoner utomlands för att hjälpa till att skapa lugn. Truls Månsson och Teo Kristensson har varit iväg i två omgångar på totalt ett år i Lettland. Det har varit en tid som har förändrat dem båda. I dagarna fick de mottaga varsin svensk insatsmedalj för sin tjänstgöring.

Sverige har soldater i Lettland för att skapa lugn och till viss del fungera avskräckande mot Ryssland. Uppdraget kommer från NATO och delas med flera andra nationer.
– I Lettland ser invånarna på hotet från Ryssland som stort. De menar att det som hänt Ukraina skulle kunna hända dem. De har allting mer i färskt minne sedan Sovjettiden. Man får lite inblick i varför man är där. När vi var där så var det dessutom en rysk drönare som kraschade i Lettland, säger Teo Kristensson som för ett tag sedan kom hem från sin andra vända av tjänstgöring i Lettland med bataljonen han jobbar i på P7 Revingehed.
– Vi levde med och arbetade med andra bataljoner från 14 länder. Vi fick se hur andra nationer jobbar, vad de har för utrustning och lära oss mer om att samarbeta, säger Truls Månsson som också var i samma bataljon.
De kunde snabbt konstatera att Sverige står sig bra i kunskap och utrustning, men det fanns ändå mycket att lära sig bli bättre på.
– Vi kunde konstatera att Sverige har många yngre soldater och att vi har en hög moral. Vi upplevde att svenskar generellt sett är mer motiverade och drivna till att vara på plats och att utvecklas, säger Truls.

Varje vända de har varit i Lettland så har de varit iväg i ett halvår. Truls och Teo är anställda av P7 i Revingehed och i den bataljonen där de arbetar så ingår det att man reser ut och jobbar där det behövs.
– Det är ju ett jobb och vi kan ju säga upp oss om vi inte vill åka, men det hör till att man ska åka när man jobbar på vår bataljon, säger Teo.
De båda vännerna Truls och Teo är uppväxta i Åhus och har familjer kvar där. De är 24 år nu och lärde känna varandra när de gjorde värnplikten 2022. De tog därefter en paus från Försvarsmakten men efter ett år så sökte de båda jobb på bataljonen på P7 där de arbetar idag.
-Det hör till i vår bataljon att man åker utomlands och jobbar. Det är inte en längtan att hamna i fullskaligt krig men man vill samtidigt åka iväg och göra skillnad. Kriget i Ukraina drog igång när vi gjorde värnplikten och redan då kände man allvaret i situationen, säger Truls.

Med sig hem har de mer kunskap om försvaret och andra livsvillkor men också om sig själva.

– Man växer som person. Man lär känna sig själv i olika situationer. Man var aldrig själv för man bor med någon annan och lever inpå flera andra hela tiden. Det gällde att hitta små stunder att andas som att ge sig ut och springa, säger Teo.
I sex månader var de iväg i Lettland på basen där som är en multinationell brigad vilken leds av Kanada. Uppgiften var att bevaka för att finnas där om något skulle hända. Det var träning dagligen och utbyte av erfarenheter.
-Kriget i Ukraina och allt vad det innebär blir mer påtagligt när man var i Lettland. Det är dels nära ryska gränsen och det finns en annan oro där, säger Truls och fortsätter;
– Man går inte runt och är rädd för man vet vad man har valt för yrke och vad det kan få för konsekvenser, säger han.

Efter första sex månaderna i Lettland var Truls och Teo hemma ett tag för att sedan återvända till Lettland på nytt i sex månader. Så fungerar jobbet för dem, men nu vill de båda vara hemma en längre tid och om det blir fler rundor får framtiden utvisa. De har därför sökt andra jobb. Teo har fått en annan anställning på P7 och Truls ska börja plugga till officer.

– Livet hemma sätts på paus. Man är ju borta från familj och vänner i ett halvår och det får konsekvenser men man växer samtidigt som människa. Man lär känna sig själv i och med att man sätts i situationer som man inte är van vid, säger Teo och Truls inflikar;
– Jag har blivit mer hemmakär och tacksam för Sverige och det vi har, säger han.

De ser båda sin yrkesframtid inom Försvarsmakten, i alla fall många år framöver. Nyligen fick de ta emot varsin svensk insatsmedalj för sin tjänstgöring i Lettland. Den delades ut under högtidliga former på P7 i Revingehed.

-Det är ett kvitto på att man har gjort något bra. Rent praktiskt innebär medaljer inte så mycket mer än att man fäster dem på sin uniform vid högtider, baler och middagar. Det kan bli ett samtalsämne med andra som har fått medaljer så det är roligt, säger Teo.
De fick även mottaga medalj i Lettland av sina internationella chefer där. Tiden i Lettland bär de alltid med sig
-Att göra utlandstjänst är inte bara den typiska soldaten som man ser på film. Det är så många funktioner där för att allt ska gå ihop. Vi tar med oss så många minnen hem. De bästa är den kamratskap det blir när man umgås så med sina kollegor. Sen har vi så klart många militära minnen med där de första övningarna där vi övade värnrensning och strid i skogen, säger Truls och Teo nickar instämmande.
Nu är de tillbaka i Sverige, med andra erfarenheter och inställningar till livet. Erfarenheter som kommer påverka deras val i livet för alltid.
Tina Persson

Dela gärna!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Politisk Reklam

Har du något intressant att tipsa oss om?
Kontakta oss på redaktionen; red@krj.se

Läs senaste numret

Senaste inlägg

  • Sommarinspiration!
  • Stjärnspäckad höst väntar på Kristianstads Kulturkvarter
  • Han bekänner sin ångest inför bödelns yxhugg
  • En nostalgisk minneskavalkad
  • Åhusvännerna tjänstgjorde vid Natos östra gräns

Skicka in korsordet här

© KristianstadsJournalen
Adress: Västra Storgatan 28
291 30 Kristianstad

Kontakt:
Telefon: +46(0)44-127680
e-mail: red@krj.se

Följ oss på sociala medier
©2024 goldhat AB/KristianstadsJournalen